1.1. Dimensiunile terenului de joc :
- pentru simplu si dublu: 8.2 (max. 9.0 ) x 12.8m
- pentru triplu : 8.2 (max. 9.0 ) x 18.0m
1.2. Terenul de joc este Impartit In doua jumatati egale de un fileu.
1.3. Baza si liniile de margine sunt parti ale terenului de joc. Liniile au grosimea de 5+/- cm grosime. Precizia dimensiunii date este de +/- 1 cm.
1.4. Aria de joc, care trebuie sa fie disponibila In timpul jocului, are marginile la cel putin 3m de liniile de margine si 3.5 m de liniile de baza ale terenului de joc. O deviere permisibila a ariei de joc de la nivelul orizontal este de 1 :100. Neregularitatea maxima de 2cm. , fara o trecere abrupta, este permisa. Inaltimea minima a spatiului liber de deasupra ariei de joc este de 8m.
2.1. Definitie: doar partea care a fost prinsa deasupra terenului de joc Intre liniile de margi-ne. Lungimea plasei poate fi definita prin doi stalpi rotunzi de metal sau de plastic care sustin plasa Intre linii. Stalpii sunt parti ale plasei.
2.2. Stalpii sunt parti ale plasei si vor fi plasati la liniile de margine, iar pe plan vertical in prelungirea stalpilor se vor adauga doua antene de 90 ñ 100 cm, deasupra plasei.
2.3. Plasa este Intinsa la amandoua capetele asfel Incat partea de sus extinsa la 110cm. deasupra suprafetei terenului de joc este aceeasi pe toata lungimea ei, de-a lungul terenului de joc. Deviatia maxima a Inaltimii permise pentru plasa este de +/-2cm. Distanta dintre marginea de jos a plasei si suprafata terenului de joc nu trebuie sa fie mai mare de 20cm. Trebuie ca In timpul jocului, plasa sa fie ´linistitaª (un stalp de suport care o va opri sau un cablu Intins care o va opri sub Inaltimea limita permisa) ; arbitrul va hotari corectitu-dinea plasei.
3.1. Parametrii oficiali FIFTA ai mingii
- constructie : lipita, 32 lambriuri, culoare: negru cu alb,
- material: piele sintetica sau naturala, greutate: 396 - 453g.
- Circumferinta: 680 - 710mm. Inaltimea ricoseului : 660 - 720mm.
- Inflatia: 60 - 65kpa. Inaltimea ricoseului este masurata pe o placa Kistler prin lasarea sa cada a mingii de la o Inaltime de un metru cu supapa Inchisa.
4.1. Echipa (Jucatorul) care a castigat tragerea la sorti (aruncarea cu banul) are optiunea de a alege ori partea ori serviciul.
4.2. In cazul egalitatii setului, Inainte de al treilea set, este optiunea echipei (sau jucatorului) care - dupa adaugarea punctelor obtinute - au cel mai mare numar de puncte castigate, sa aleaga locul sau serviciul. Numai In caz de egalitate a punctelor castigate, se va trage la sorti din nou (cu banul).
4.3. Daca nu este stabilit altfel de Comisia Tehnica a FIFTA, pauza este:
-Intre seturi ñ 1 minut
-Intre meciuri ñ 5 minute
Meciul este la linie de pornire daca echipa sau echipele nu sunt prezente la timp pe terenul de joc.
5.1. Serviciul este executat prin lovirea mingii cu orice parte a corpului cu exceptia bratului si a mainilor, din zona din spatele liniei de baza , din afara terenului de joc.
5.2. Modul de servire: lovirea mingii cu orice parte permisa a corpului prin aruncare; dupa o singura minge ricosata, prin Intreruperea cu piciorul sau direct din pamant. Nici mingea, nici piciorul nu trebuie sa atinga terenul de joc (inclusiv liniile) cand un serviciu este In curs de executie. Mingea trebuie sa fie eliberata din maini sau asezata pe pamant pentru a servi.
5.3. Serviciul trebuie sa fie realizat Intr-un interval de 5 secunde din momentul In care arbitrul da semnalul de Incepere a jocului.
5.4. Mingea trebuie sa traverseze, sau sa atinga plasa si sa cada In terenul adversarului.
5.5. Serviciul nu se repeta daca mingea atinge plasa si cade In terenul adversarului.
5.6. Serviciul este totdeauna realizat de echipa (jucatorul) care marcheaza un punct.
5.7. Jucatorii echipei adverse nu trebuie sa atinga mingea pana cand nu a fost atinsa propria lor jumatate de teren de joc.
6.1. Numarul maxim de mingi lasate sa cada pe pamant:
simplu: 1, dublu: 1, dublu 1, triplu: 1. In timpul jocului, jucatorul poate sa nu lase mingea sa cada jos la pamant (exceptie pentru copii).
6.2. Numarul maxim de mingi atinse de jucator: simplu: 2, dublu: 3, 2, triplu: 3. Jucatorul poate atinge mingea cu orice parte a corpului sau cu exceptia bratului si mainii. Cu exceptia simplului ,jucatorului nu-i este permis sa atinga mingea de doua ori la rand. Numarul minim de atingeri a mingii de jucator Inainte ca mingea sa traverseze fileul este unu (1).
6.3. Daca a fost jucata corect de jucator, mingea trebuie sa atinga pamantul numai In terenul de joc.
6.4. Serviciul este repetat (minge noua) daca un obiect exterior atinge mingea ori terenul de joc.
6.5. Nici unui jucator nu-i este permis sa atinga fileul (chiar dupa ce mingea a fost terminata ì5 secundeî).
6.6. Mingea este considerata corecta numai daca traverseaza fileul si cade In terenul adversarului (vezi regul. 2.1)
6.7. Daca doi jucatori adversari ating mingea deasupra fileului In acelasi timp (minge moarta ) si balonul iese din terenul de joc, serviciul se repeta.
6.8. Daca doi jucatori ating mingea deasupra fileului In acelasi timp (minge moarta), jocul continua cu conditia ca mingea sa atinga pamantul In interiorul terenului de joc. Intr-un astfel de caz, oricum, mingea poate fi, deasemenea jucata de jucatorii care au jucat mingea moarta.
6.9. Jucatorul poate juca mingea deasupra partii adverse din terenul de joc, daca sta sau o scoate si cade In propriul teren de joc.
6.10. Jucatorul poate juca mingea doar In propria jumatate a terenului de joc.
6.11. Jucatorul poate atinge neintentionat piciorul adversarului (partea de sub genunchi) cu piciorul sau (partea de sub genunchi) dupa ce a jucat mingea.
7.1. Echipa (jucatorul) castiga un punct daca adversarul comite fault; fiecare astfel de fault se considera un punct.
7.2. Toate disciplinele (simplu, dublu, dublu/cross, triplu) sunt jucate dupa regula doua (2) seturi castigate. Un set este castigat de echipa (jucatorul) care obtine primul 11 puncte la o diferenta de minimum 2 puncte (ex.11-9). Daca nu, jocul continua pana cand avansul de 2 puncte este realizat (ex.12-10, 13-11 etc.).
8.1. Fiecare echipa (dublu, triplu) are dreptul la una (1), 30 secunde pauza la set, dupa ce antrenorul (jucatorul) a cerut asta arbitrului.
8.2. Fiecare jucator (simplu) are dreptul la doua (2) , 30 de secunde pauza la set dupa ce antrenorul (jucatorul) a cerut asta arbitrului.
8.3. Fiecare echipa are dreptul, exceptand simplu, sa substituie jucatorii de doua ori Intr-un set.
8.4. Arbitrul are dreptul oricand In timpul setului sa ceara "time-outñul" de arbitru pentru Inlaturarea obstacolelor de orice natura.
8.5. In timpul pauzei sau time-out, jucatorii trebuie sa se reuneasca In suprafata desemnata si rezervata bancii tehnice.
9.1. Echipa (jucatorul) pierd(e) un punct daca mingea atinge terenul lor de doua (2) ori succesiv fara sa fie atinsa de jucator.
9.2. Echipa (jucatorul) pierde un punct daca mingea a sarit din suprafata terenului si a traversat fileul In terenul adversarului, fara sa fie atinsa de jucator.
9.3. Echipa (jucatorul) nu pierde punct daca ei (el) nu au dat voie mingii servite de adversar sa cada In propria zona de serviciu (daca joaca mingea din aruncare). 9.4. Echipa (jucatorul) pierde un punct daca un jucator atinge fileul cu orice parte a corpului sau. Serviciul se repeta daca fileul este atins de amandoi adversarii simultan.
9.5. Echipa pierde un punct daca jucatorul a facut unul din urmatoarele faulturi cand mingea a fost servita :
- atinge ori linia de baza ori o parte a liniei extinse din spate cu mingea sau piciorul sau sustine greutatea corpului sau cand un serviciu este In executie;
- mingea este servita si In drum spre terenul adversarului este atinsa de un coechipier
- mingea cade In afara zonei de serviciu a terenului adversarului.
9.6. Un jucator atinge mingea cu mana sau bratul (pierderea punctului)
9.7. Mingea jucata de un jucator ajunge In afara plasei partii adverse (pierderea punctului)
9.8. Mingea jucata de un jucator cade In afara terenului de joc advers (pierderea punctului)
9.9. Mingea este jucata de un jucator deasupra terenului de joc advers si jucatorul nu a oprit-o sau scos-o si nu a cazut In interiorul propriului teren de joc (pierderea punctului).
9.10. Cand se joaca In sala: daca mingea atinge o parte a salii ori echipamentul sau (tavanul, peretii, soneriile etc.) este un fault facut de jucatorul care a atins ultimul mingea (pierderea punctului).
9.11. Cand un jucator tine sau Impinge adversarul cu mana (mainile).
9.12. Un jucator joaca mingea de doua ori consecutiv (pierderea punctului; se aplica la dublu si la triplu).
9.13. Un jucator joaca mingea In terenul de joc al adversarului (pierderea punctului).
9.14. Adversarul jucatorului atinge mingea Inainte ca mingea sa fie atinsa de un jucator In al carui teren de joc mingea a atins suprafata terenului (un punct pierdut In favoarea adversarului).
9.15. Un jucator atinge un jucator advers (cu exceptia 6. 11) cu piciorul sau care este Intins deasupra plasei.
10.1. Daca un jucator depaseste limita de 5 secunde pana sa serveasca:
- prima Intarziere: avertisment
- a doua Intarziere: pierderea punctului
10.2. Purtari nesportive (proteste, pretentii, lovirea deliberata a arbitrului cu mingea, lovirea mingii, tinerea si Impingerea adversarului, limbaj abuziv, gesticulatii inadecvate etc. de catre jucatori, antrenori, capitanii echipei etc:
- pentru prima oara: avertisment
- pentru a doua oara: pierderea punctului
10.3. In functie de gravitatea abaterii,jucatorul este sanctionat cu avertisment, cartonas galben sau rosu, a treia avertizare are drept urmare eliminarea. Dupa obtinerea cartonasului rosu jucatorul trebuie sa paraseasca imediat suprafata de joc.
10.4. Un jucator eliminat poate fi Inlocuit cu un alt jucator (dublu, triplu). La simplu adversarul castiga meciul 2-0 (11-0, 11-0) prin lipsa sau toate meciurile din grupa sunt anulate. Cand jucatorul este ranit In asa fel ca nu mai poate continua meciul si echipa sa nu mai are cu cine sa-l Inlocuiasca, setul si meciul este castigat de echipa adversa.
10.5. Daca arbitrul este insultat foarte grav de jucator(i) sau membru (membrii) ai delegatiei oficiale meciul este acordat cu scorul de 2-0 (11-0 , 11-0) echipei adverse.
11.1. Jucatorii unei singure echipe trebuie sa foloseasca acelasi echipament; daca nu, ei nu sunt autorizati de catre arbitru sa joace.
11.2. Cand jocul este Intrerupt capitanul echipei sau antrenorul are dreptul sa ridice mana pentru a spune arbitrului, protestul lor si sa puna o Intrebare despre interpretarea regulilor. Decizia arbitrului este finala.
11.3. Protestele, daca exista, sunt tranzactionate In acord cu programa competitiei, cand meciul s-a terminat. Decizia finala este Inaintata curtii de arbitraj FRFT CAJ.
1.1. Cele doua jumatati ale terenului de joc 8.2 (max 9.0) x 6.4 m sunt Impartite printr-o linie de mijloc In doua jumatati de aceeasi dimensiune (zona de serviciu 4.1 x 6.4 m).
5.1. Un serviciu trebuie sa fie executat doar din spatiul din spatele liniei de baza, Intre mijlocul si linia de margine. Un serviciu trebuie sa fie executat In diagonala din dreapta sau stanga, In functie de propriul numar de puncte castigate: din dreapta, daca numarul este impar (0:0; 2:1; 4:6 etc), din stanga, daca numarul este ... (1 :0, 1:1,1 :2,3 :2 etc. ). Mingea trebuie sa cada In zona de serviciu a adversarului.
6.1. Jucatorul poate sa atinga mingea de doua ori consecutiv Inainte ca aceasta sa traverseze fileul.
8. Pauza si Inlocuire 8.1. Nici o Inlocuire nu este permisa In meciul de simplu in regulament FIFTA. In regula-ment FRFT-CAJ se poate o Inlocuire
1.1. Cele doua jumatati ale terenului de joc 8.2 (max 9)m x 6.4 m sunt Impartite printr-o linie de mijloc Intre cele doua jumatati de aceeasi dimensiune (zona de serviciu 4.1 x 6.4 m).
5.1. Un serviciu trebuie sa fie executat doar din spatiul din spatele liniei de baza, Intre mijlocul si linia de margine. Un serviciu trebuie sa fie executat In diagonala din dreapta sau stanga, In functie de propriul numar de puncte castigate: din dreapta, daca numarul este impar (0 :0 ;2 :1 ;4 :6 etc), din stanga, daca numarul este ... (1 :0, :1,1 :2,3 :2 etc.). Mingea trebuie sa cada In zona de serviciu a adversarului.
6.1. Trebuie sa fie atinsa o singura data mingea de catre jucator Intre doua caderi ale mingii pe pamant.
8.1. Echipa este compusa din patru jucatori dintre care doi trebuie sa joace mereu, si doi sunt Inlocuitorii lor. Jucatorii care joaca pot fi Inlocuiti de al treilea sau al patrulea.
1.1. Jumatate din terenul de joc este 8.2 (max. 9) x 9 m ca dimensiuni. Nici una din cele doua zone de serviciu nu este Impartita - dimensiunile sunt 8.2 x 6.4 m.
5.1. Un serviciu trebuie sa fie executat doar din spatiul din spatele liniei de baza, Intre liniile de margine, de orice jucator care serveste mingea In Intreaga zona de serviciu adversa.
6.1. Jucatorul trebuie sa atinga o singura data mingea Intre doua caderi ale mingii pe pamant.
8.1. Echipa este alcatuita din cinci jucatori dintre care trei trebuie sa joace mereu si doi sunt Inlocuitorii lor. Inlocuirea se poate face de doua ori Intr-un set , o Inlocuire poate implica doi jucatori In acelasi timp.
2.2. Inaltimea plasei pentru copiii pana la 12 ani este de 100 cm.
3.2. O minge usoara (ca la volei) poate fi folosita pentru categoria copiilor pana la 12 ani.
6.1. O minge lasata sa cada de mai multe ori pentru fiecare disciplina (simplu, dublu, triplu) In categoria copiilor a fost introdusa facultativ.
12.1. In anul campionatului, doar jucatorii care au atins varsta (la juniori pot participa sporti-vi care Implinesc In respectivul an competitional varsta de 18 ani pana la data de 31 Decembrie, cea maxima a varstei admise) stabilita pentru categoria lui (ei) sunt autorizati sa participe In campionat. Jucatorii mai tineri care Incep Intr-o categorie mai mare, pot participa numai cu permisiunea doctorului.
Tinerii si copiii sunt autorizati sa joace In nu mai mult de doua discipline In timpul unui eveniment FIFTA (campionat, turneu). Este interzis sa Inceapa simultan In doua categorii daca competitiile lor sunt tinute In acelasi timp.